dimarts, 1 de desembre del 2009

Oda al gran capità Puyol.

Això li dec a l’Alba, ho sé. Li ho vaig prometre durant el partit del Barça-Madrid on Puyol va estar espectacular, esplèndid, magnífic, incommensurable, èpic, genial... en definitiva. Va ser el Puyol de les grans ocasions. Però és que odes, el que es diu odes, crec que no n’he escrit mai. Bé, que jo recordi. Potser alguna a l’escola? No ho sé, crec que no vaig passar dels heptasíl·labs amb rima consonant A B A B A B...

Però s’ha de començar per alguna cosa, no? Així que el primer que he fet és dir al departament lingüístic de la Banyera que es posés a buscar paraules (per fer la rima consonant, que les assonants no m’agraden), que acabin en ol. Tenim: gol, sol, mussol, juliol, borrissol, col, rossinyol, Oriol. Seguidament m’he plantejat la mètrica dels versos. Quan l’he tinguda, he decidit complicar-ho encara més: fer un acròstic. Si us hi fixeu, amb la primera lletra de cada vers he format una paraula. Si tot això ho afegim en una coctelera, ho remenem ben remenat i ho servim, queda més o menys aquesta mena de nyap:

Gesta heroica el diumenge
Reconeguda per tots
Aquest home tot s’ho menja
No marxem del camp capcots.

Carles és el nom de guerra
Arreu és ben conegut
Per què no hi ha a la terra
I crec que mai hi ha hagut
Tal jugador amb tanta empenta
A la gespa aparegut.

Punt d’honor a carretades
Universal pallarès
Ydolatrat** de vegades
Omnipresent sempre més
Lloat per totes contrades.

El departament lingüístic de la Banyera, llegida aquesta oda, m’ha demanat el compte ja que diu que la seva recerca de paraules que acabin en ol, me l’he passada per no sé quin forro. Quines coses!

**per necessitats de guió, he hagut de fer començar aquesta paraula amb la i grega. Si algú troba alguna paraula que comenci per i grega en català i que quedi bé, se’l recompensarà. (Nota de l’Autor).

24 comentaris:

gemma ha dit...

jordi, em sembla que t'has complicat molt la vida. amb "ol" tot hauria estat més fàcil.
també podries reciclar l'esforç dels serveis lingüístics de la banyera (cossiol, gol, cargol, sol, mussol, borrisol, bunyol) i fer una oda a l'etern rival.

Toni ha dit...

gran homenatge de la Banyera al gran Puyol!!

s'ho mereix!!

Jordi ha dit...

Gemma: a l'etern rival ni aigua... i ni odes, és clar! és clar que els mots que cites anirien com anell al dit. Sempre pots intentar composar-ne tu una i la Banyera de forma desinteressada (és a dir, sense cap tipus d'interès i sota pagament avançat d'una certa quantitat) t'ho publicarà.

Toni: gràcies!! Jo també m'ho mereixo... vull dir que tu també t'ho mereixes!

Assumpta ha dit...

Jordi!! El teu talent no té límit!! :-))

Mare meva!! estava responent els comentaris al meu post del Barça i he vist que anunciaves "en breu una oda" al gran Carles Puyol!!... una passada!! :-))

I la foto que has triat és genial... quina expressió, quin gest d'anar a per la victòria!!

Un haiku:

Carles Puyol
un petó a la senyera,
quan marca un gol


Jajajaja i que Elur em perdoni :-))

pati di fusa ha dit...

bravo, jordi! aplaudiments... i dempeus!!!

per fi trobo sentit a la melena de puyol! sí, senyor, qual brad pitt fent d'aquiles a "troia", amb la diferència que puyol no té talons ni punts febles que valguin! :)

(vale, potser m'he passat, és l'emoció...)

rits ha dit...

gran, molt gran!

(l'oda i en Carles)

Jordi ha dit...

Assumpta: l'Elur no només et perdonarà, sinó que et farà reverències!!

pati di fusa: no, no és l'emoció. Tot és cert. Puyol tot sol, podria protagonitzar alhora i encara li sobraria Troya, 300 i El Timbaler del Bruc (cas que la facin a la gran pantalla).

rits: però ho és més ell, sens dubte!

neus ha dit...

umm.. reverències a l'Assumpta?? sempre!

gran oda Jordi!
estic barrinant (pensant) paraules amb Y... cony que difícil!
l'enciclopèdia contempla:
yakitori (una mena de pintxo)
yeadonià (ni p*** ideia)
ypresià (encara menys ideia que abans)
deixem-ho tal qual està, a mi m'agrada molt!! Felicitats!

neus ha dit...

ah! també surt Yuppie..
podries fer una rima amb yuppie ya ya yuppi yuppi yé, no?

Jordi ha dit...

Elur: jajaja sí, sí, jo també vaig tirar d'enciclopèdia, i l'única que em quadrava una mica era... cap! Per tant, vaig optar per tirar pel dret i ser "original" amb la i grega.
Si de cas, amb yuppie ya ya yuppi yuppi yé li faré una cançó rimada!

Anònim ha dit...

Vosté...gira rodó ?

Garbí24 ha dit...

Per homenatges que lo fem a aquest home...sempre ens quedarem curts, es una llàstima que gent així no siguin mai pilota d'or, perqué se la mareix i molt.

kweilan ha dit...

Molt bo aquest homenatge!

Albert ha dit...

Fantàstic!
Què més dóna que les rimes -ol no les hagis fet servir, t'ha quedat molt bé!

Vinga, ara un per cada jugador, jejeje.
Adéu!

Anònim ha dit...

Ets un crack, com es nota que ets del Barça, t'ha sortit clavat nano!

joan ha dit...

Bé, Jordi, bé. Felicitats!
Aviat els del CEI et coneixeran com el Teleco Poeta!

Per a trobar bones rimes t’aconsello el “Diccionari Invers de la LLengua Catalana”

http://www.dilc.org/

Hi trobaràs totes les paraules ordenades segons la seva terminació. Clicant a sobre et diu la definició. Va de conya !

Et permet, per exemple fer rimes a velocitat de creuer, com per exemple:

Diumenge, en Carles Puyol
Aturava a l’espanyol
Que tocava el “cara el sol”
Tot tocant el flabiol !

Cantava el rossinyol
Mentre el Ronaldo(l)
Fet un bon bunyol
No marcava ni un sol gol!

Una abraçada!

Sergi ha dit...

Un bon homenatge, sí senyor! Em sembla que té un blog, podries fer-li arribar!

alba ha dit...

Ostres, no sé que dir, això si que no m'ho esperava, milions de gràcies, segueixo sense saber que dir només em surt el prometre que no em posaré més amb tu i cia (gemma i toni us podeu donar per al·ludits) quan em sembli que no valoreu prou al gran PUYI

Anònim ha dit...

escucha soci,el domingo hice la caminada de matagalls -granollers y me parece que compartimos bus,tu cara me sonaba y no sabia bien de que.Si es asi puedes hacer la cronica de la marxa.salut

Jordi ha dit...

Anònim: rodó si aconsegueixo adoptar posició de bola!

garbi24: haurien de treure un títol a la lluita, a l'esperit i al punt d'honor!

Kweilan: moltes gràcies!

Albert: uff!! Sort que ja no tenim al Bogarde, que sinó aquesta sí que no sortiria pas...

Cesc: merci! Aquestes coses es porten dintre! I tant!

Joan: ostres, gràcies per oferir-me aquest gran secret!! Me l'apunto i tant! De poeta, només n'hi ha un, i tots sabem quin és!

XeXu: crec que algú s'ha encarregat de fer-ho per mi...

alba: reverències! Gràcies!

Anònim: sí, sí, la tengo pendiente, pero no sé si por tiempo voy a poder hacerla. Lo intento!

jordicirach: vinga, intento passar-m'hi quan tingui una estona! Merci!

Alba ha dit...

Un bon reconeixement al capità que se'ns dubte sembla que l'edat no passi per ell. Esperem que Guardiola el sàpiga convencer perquè es quedi uns quants anys més en el Camp Nou.
Salutacions

neus ha dit...

i ningú ha trobar rè que comenci amb Y? caram, caram... jejeje

Jordi ha dit...

Ostres Jordi, de veritat que ets tot un artista de la poesia, o en aquest cas de les odes!

Per molt que rebusqui no trobo paraules catalanes que comencin amb "y"... em sap greu.

Salut!

Jordi ha dit...

Alba: segur que el convencerà! Si segueix jugant així, titular indiscutible durant mooolts anys!

Elur: impossible! Els catalans no acceptem la i grega!! jajaja

Jordi: moltes gràcies! Un fa el que pot, que ja és molt! La i grega em porta pel camí de l'amargura... Salut!